Selasa, 25 Desember 2007

NABI MUHAMMAD SAW

Pada waktu umat manusia dalam kegelapan dan suasana jahiliyyah, lahirlah seorang bayi pada 12 Rabiul Awal tahun Gajah di Makkah. Bayi yang dilahirkan bakal membawa perubahan besar bagi sejarah peradaban manusia. Bapa bayi tersebut bernama Abdullah bin Abdul Mutallib yang telah wafat sebelum baginda dilahirkan iaitu sewaktu baginda 7 bulan dalam kandungan ibu. Ibunya bernama Aminah binti Wahab. Kehadiran bayi itu disambut dengan penuh kasih sayang dan dibawa ke ka'abah, kemudian diberikan nama Muhammad, nama yang belum pernah wujud sebelumnya.

Selepas itu Muhammad disusukan selama beberapa hari oleh Thuwaiba, budak suruhan Abu Lahab sementara menunggu kedatangan wanita dari Banu Sa'ad. Adat menyusukan bayi sudah menjadi kebiasaan bagi bangsawan-bangsawan Arab di Makkah. Akhir tiba juga wanita dari Banu Sa'ad yang bernama Halimah bin Abi-Dhuaib yang pada mulanya tidak mahu menerima baginda kerana Muhammad seorang anak yatim. Namun begitu, Halimah membawa pulang juga Muhammad ke pedalaman dengan harapan Tuhan akan memberkati keluarganya. Sejak diambilnya Muhammad sebagai anak susuan, kambing ternakan dan susu kambing-kambing tersebut semakin bertambah. Baginda telah tinggal selama 2 tahun di Sahara dan sesudah itu Halimah membawa baginda kembali kepada Aminah dan membawa pulang semula ke pedalaman.


Kisah Dua Malaikat dan Pembedahan Dada Muhammad

Pada usia dua tahun, baginda didatangi oleh dua orang malaikat yang muncul sebagai lelaki yang berpakaian putih. Mereka bertanggungjawab untuk membedah Muhammad. Pada ketika itu, Halimah dan suaminya tidak menyedari akan kejadian tersebut. Hanya anak mereka yang sebaya menyaksikan kedatangan kedua malaikat tersebut lalu mengkhabarkan kepada Halimah. Halimah lantas memeriksa keadaan Muhammad, namun tiada kesan yang aneh ditemui.

Muhammad tinggal di pedalaman bersama keluarga Halimah selama lima tahun. Selama itu baginda mendapat kasih sayang, kebebasan jiwa dan penjagaan yang baik daripada Halimah dan keluarganya. Selepas itu baginda dibawa pulang kepada datuknya Abdul Mutallib di Makkah.

Datuk baginda, Abdul Mutallib amat menyayangi baginda. Ketika Aminah membawa anaknya itu ke Madinah untuk bertemu dengan saudara-maranya, mereka ditemani oleh Umm Aiman, budak suruhan perempuan yang ditinggalkan oleh bapa baginda. Baginda ditunjukkan tempat wafatnya Abdullah serta tempat dia dikuburkan.

Sesudah sebulan mereka berada di Madinah, Aminah pun bersiap sedia untuk pulang semula ke Makkah. Dia dan rombongannya kembali ke Makkah menaiki dua ekor unta yang memang dibawa dari Makkah semasa mereka datang dahulu. Namun begitu, ketika mereka sampai di Abwa, ibunya pula jatuh sakit dan akhirnya meninggal dunia lalu dikuburkan di situ juga.
Muhammad dibawa pulang ke Makkah oleh Umm Aiman dengan perasaan yang sangat sedih. Maka jadilah Muhammad sebagai seorang anak yatim piatu. Tinggallah baginda dengan datuk yang dicintainya dan bapa-bapa saudaranya.

"Bukankah Dia mendapatimu sebagai seorang yatim, lalu Dia melindungimu. Dan Dia mendapatimu sebagai seorang yang bingung lalu Dia memberikan petunjuk" (Surah Ad-Dhuha, 93: 6-7)


Abdul Mutallib Wafat

Kegembiraannya bersama datuk baginda tidak bertahan lama. Ketika baginda berusia lapan tahun, datuk baginda pula meninggal dunia. Kematian Abdul Mutallib menjadi satu kehilangan besar buat Bani Hashim. Dia mempunyai keteguhan hati, berwibawa, pandangan yang bernas, terhormat dan berpengaruh dikalangan orang Arab. Dia selalu menyediakan makanan dan minuman kepada para tetamu yang berziarah dan membantu penduduk Makkah yang dalam kesusahan.


Muhammad diasuh oleh Abu Talib

Selepas kewafatan datuk baginda, Abu Talib mengambil alih tugas bapanya untuk menjaga anak saudaranya Muhammad. Walaupun Abu Talib kurang mampu berbanding saudaranya yang lain, namun dia mempunyai perasaan yang paling halus dan terhormat di kalangan orang-orang Quraisy.Abu Talib menyayangi Muhammad seperti dia menyayangi anak-anaknya sendiri. Dia juga tertarik dengan budi pekerti Muhammad yang mulia.

Pada suatu hari, ketika mereka berkunjung ke Syam untuk berdagang sewaktu Muhammad berusia 12 tahun, mereka bertemu dengan seorang rahib Kristian yang telah dapat melihat tanda-tanda kenabian pada baginda. Lalu rahib tersebut menasihati Abu Talib supaya tidak pergi jauh ke daerah Syam kerana dikhuatiri orang-orang Yahudi akan menyakiti baginda sekiranya diketahui tanda-tanda tersebut. Abu Talib mengikut nasihat rahib tersebut dan dia tidaak banyak membawa harta dari perjalanan tersebut. Dia pulang segera ke Makkah dan mengasuh anak-anaknya yang ramai. Muhammad juga telah menjadi sebahagian dari keluarganya. Baginda mengikut mereka ke pekan-pekan yang berdekatan dan mendengar sajak-sajak oleh penyair-penyair terkenal dan pidato-pidato oleh penduduk Yahudi yang anti Arab.

Baginda juga diberi tugas sebagai pengembala kambing. Baginda mengembala kambing keluarganya dan kambing penduduk Makkah. Baginda selalu berfikir dan merenung tentang kejadian alam semasa menjalankan tugasnya. Oleh sebab itu baginda jauh dari segala pemikiran manusia nafsu manusia duniawi. Baginda terhindar daripada perbuatan yang sia-sia, sesuai dengan gelaran yang diberikan iaitu "Al-Amin".

Selepas baginda mula meningkat dewasa, baginda disuruh oleh bapa saudaranya untuk membawa barang dagangan Khadijah binti Khuwailid, seorang peniaga yang kaya dan dihormati. Baginda melaksanakan tugasnya dengan penuh ikhlas dan jujur. Khadijah amat tertarik dengan perwatakan mulia baginda dan keupayaan baginda sebagai seorang pedagang. Lalu dia meluahkan rasa hatinya untuk berkahwin dengan Muhammad yang berusia 25 tahun ketika itu. Wanita bangsawan yang berusia 40 tahun itu sangat gembira apabila Muhammad menerima lamarannya lalu berlangsunglah perkahwinan mereka berdua. Bermulalah lembaran baru dalam hidup Muhammad dan Khadijah sebagai suami isteri.

Turunnya Wahyu Pertama

Pada usia 40 tahun, Muhammad telah menerima wahyu yang pertama dan diangkat sebagai nabi sekelian alam. Ketika itu, baginda berada di Gua Hira' dan sentiasa merenung dalam kesunyian, memikirkan nasib umat manusia pada zaman itu. Maka datanglah Malaikat Jibril menyapa dan menyuruhnya membaca ayat quran yang pertama diturunkan kepada Muhammad.

"Bacalah dengan nama Tuhanmu Yang menciptakan" (Al-'Alaq, 96: 1)

Rasulullah pulang dengan penuh rasa gementar lalu diselimuti oleh Khadijah yang cuba menenangkan baginda. Apabila semangat baginda mulai pulih, diceritakan kepada Khadijah tentang kejadian yang telah berlaku.

Kemudian baginda mula berdakwah secara sembunyi-sembunyi bermula dengan kaum kerabatnya untuk mengelakkan kecaman yang hebat daripada penduduk Makkah yang menyembah berhala. Khadijah isterinya adalah wanita pertama yang mempercayai kenabian baginda. Manakala Ali bin Abi Talib adalah lelaki pertama yang beriman dengan ajaran baginda.Dakwah yang sedemikian berlangsung selama tiga tahun di kalangan keluarganya sahaja.

Dakwah Secara Terang-terangan

Setelah turunnya wahyu memerintahkan baginda untuk berdakwah secara terang-terangan, maka Rasulullah pun mula menyebarkan ajaran Islam secara lebih meluas.

"Maka sampaikanlah olehmu secara terang-terangan segala apa yang diperintahkan (kepadamu) dan berpalinglah dari orang-orang yang musyrik." (Al-Hijr, 15:94)

Namun begitu, penduduk Quraisy menentang keras ajaran yang dibawa oleh baginda. Mereka memusuhi baginda dan para pengikut baginda termasuk Abu Lahab, bapa saudara baginda sendiri. Tidak pula bagi Abu Talib, dia selalu melindungi anak saudaranya itu namun dia sangat risau akan keselamatan Rasulullah memandangkan tentangan yang hebat dari kaum Quraisy itu. Lalu dia bertanya tentang rancangan Rasulullah seterusnya. Lantas jawab Rasulullah yang bermaksud:

"Wahai bapa saudaraku, andai matahari diletakkan diletakkan di tangan kiriku dan bulan di tangan kananku, agar aku menghentikan seruan ini, aku tidak akan menghentikannya sehingga agama Allah ini meluas ke segala penjuru atau aku binasa kerananya"

Baginda menghadapi pelbagai tekanan, dugaan, penderitaan, cemuhan dan ejekan daripada penduduk-penduduk Makkah yang jahil dan keras hati untuk beriman dengan Allah. Bukan Rasulullah sahaja yang menerima tentangan yang sedemikian, malah para sahabatnya juga turut merasai penderitaan tersebut seperti Amar dan Bilal bin Rabah yang menerima siksaan yang berat.

Wafatnya Khadijah dan Abu Talib

Rasulullah amat sedih melihat tingkahlaku manusia ketika itu terutama kaum Quraisy kerana baginda tahu akan akibat yang akan diterima oleh mereka nanti. Kesedihan itu makin bertambah apabila isteri kesayangannya wafat pada tahun sepuluh kenabiaannya. Isteri bagindalah yang tidak pernah jemu membantu menyebarkan Islam dan mengorbankan jiwa serta hartanya untuk Islam. Dia juga tidak jemu menghiburkan Rasulullah di saat baginda dirundung kesedihan.

Pada tahun itu juga bapa saudara baginda Abu Talib yang mengasuhnya sejak kecil juga meninggal dunia. Maka bertambahlah kesedihan yang dirasai oleh Rasulullah kerana kehilangan orang-orang yang amat disayangi oleh baginda.

Hijrah Ke Madinah

Tekanan orang-orang kafir terhadap perjuangan Rasulullah semakin hebat selepas kepergian isteri dan bapa saudara baginda. Maka Rasulullah mengambil keputusan untuk berhijrah ke Madinah berikutan ancaman daripada kafir Quraisy untuk membunuh baginda.

Rasulullah disambut dengan meriahnya oleh para penduduk Madinah. Mereka digelar kaum Muhajirin manakala penduduk-penduduk Madinah dipanggil golongan Ansar. Seruan baginda diterima baik oleh kebanyakan para penduduk Madinah dan sebuah negara Islam didirikan di bawah pimpinan Rasulullas s.a.w sendiri.

Negara Islam Madinah

Negara Islam yang baru dibina di Madinah mendapat tentangan daripada kaum Quraisy di Makkah dan gangguan dari penduduk Yahudi serta kaum bukan Islam yang lain. Namun begitu, Nabi Muhammad s.a.w berjaya juga menubuhkan sebuah negara Islam yang mengamalkan sepenuhnya pentadbiran dan perundangan yang berlandaskan syariat Islam. Baginda dilantik sebagai ketua agama, tentera dan negara. Semua rakyat mendapat hak yang saksama. Piagam Madinah yang merupakan sebuah kanun atau perjanjian bertulis telah dibentuk. Piagam ini mengandungi beberapa fasal yang melibatkan hubungan antara semua rakyat termasuk kaum bukan Islam dan merangkumi aspek politik, sosial, agama, ekonomi dan ketenteraan. Kandungan piagam adalah berdasarkan wahyu dan dijadikan dasar undang-undang Madinah.

Islam adalah agama yang mementingkan kedamaian. Namun begitu, aspek pertahanan amat penting bagi melindungi agama, masyarakat dan negara. Rasulullah telah menyertai 27 kali ekspedisi tentera untuk mempertahan dan menegakkan keadilan Islam. Peperangan yang ditempuhi baginda ialah Perang Badar (623 M/2 H), Perang Uhud (624 M/3 H), Perang Khandak (626 M/5 H) dan Perang Tabuk (630 M/9 H). Namun tidak semua peperangan diakhiri dengan kemenangan.

Pada tahun 625 M/ 4 Hijrah, Perjanjian Hudaibiyah telah dimeterai antara penduduk Islam Madinah dan kaum Musyrikin Makkah. Maka dengan itu, negara Islam Madinah telah diiktiraf. Nabi Muhammad s.a.w. juga telah berjaya membuka semula kota Makkah pada 630 M/9 H bersama dengan 10 000 orang para pengikutnya.

Perang terakhir yang disertai oleh Rasulullah ialah Perang Tabuk dan baginda dan pengikutnya berjaya mendapat kemenangan. Pada tahun berikutnya, baginda telah menunaikan haji bersama-sama dengan 100 000 orang pengikutnya. Baginda juga telah menyampaikan amanat baginda yang terakhir pada tahun itu juga. Sabda baginda yang bermaksud:

"Wahai sekalian manusia, ketahuilah bahawa Tuhan kamu Maha Esa dan kamu semua adalah daripada satu keturunan iaitu keturunan Nabi Adam a.s. Semulia-mulia manusia di antara kamu di sisi Allah s.w.t. ialah orang yang paling bertakwa. Aku telah tinggalkan kepada kamu dua perkara dan kamu tidak akan sesat selama-lamanya selagi kamu berpegang teguh dengan dua perkara itu, iaitu kitab al-Quran dan Sunnah Rasulullah."

Wafatnya Nabi Muhammad s.a.w

Baginda telah wafat pada bulan Jun tahun 632 M/12 Rabiul Awal tahun 11 Hijrah. Baginda wafat setelah selesai melaksanakan tugasnya sebagai rasul dan pemimpin negara. Baginda berjaya membawa manusia ke jalan yang benar dan menjadi seorang pemimpin yang bertanggungjawab, berilmu dan berkebolehan. Rasulullah adalah contoh terbaik bagi semua manusia sepanjang zaman.

108 komentar:

Umam mengatakan...

trima kasih telah menampilkan kisah-kish para Nabi dengan indah,tapi kalo seandainya ditampilkan dalil-dalil dari Al-Qur'an dan Haditsnya pasti akan lebih indah..... trims

google mengatakan...

Assalamu Alaikum Wr,Wb

Saya sangat berterima kasih kepada yang membuat naskah ini. Semoga amalan anda mendapat ridho Allah SWT.
AMIN YA ROBBAL ALAMIN

nur wahyudi mengatakan...

terima kasih atas ceritanya
semoga ALLAH semoga amal ibadah nya di ridhoi ALLAH SWT

junoth_3g mengatakan...

Assalamu Alaikum Wr,Wb
saya sagat berterimakasih banyak telah menampilkan cerita / sejarah para nabi dan rasul, namun dalam penulisan( eja'an ) masih terdapat yg salah

Murtadho mengatakan...

Assalamu'alaikum wr.wb
Terima ksh bnyk bwt anda yg bikin naskah Teks crta Rossulullah diatas. Tp klo menurt aku crtanya msh kurg lengkp,terlalu singkat & bner apa yg diomongin Umam dìatas,lbh indah jk ditambahin ayat2 suci Al-Qur'an. Mhn m'f jka kata2ku td menyinggung perasa'anmu.

Murtadho mengatakan...

Assalamu'alaikum wr.wb
Terima ksh bnyk bwt anda yg bikin naskah Teks crta Rossulullah diatas. Tp klo menurt aku crtanya msh kurg lengkp,terlalu singkat & bner apa yg diomongin Umam dìatas,lbh indah jk ditambahin ayat2 suci Al-Qur'an. Mhn m'f jka kata2ku td menyinggung perasa'anmu.
Wasalam

Aris Dwiyantoro mengatakan...

bagus...
sekarang tinggal membahas tentang hadist-hadistnya dong...

AL KALAM mengatakan...

Assalamualaikum,
Salut dengan adanya blog ini.
Saya mo minta ijin mengutip cerita dari blog ini sebagai aplikasi mobile agar bisa dibaca di ponsel, boleh? :)
Beberapa aplikasi mobile sudah saya buat di AL KALAM - http://m.alkalam.asia
Semoga aplikasi kisah 25 nabi ini pun disetujui.
Jazakallahu, terima kasih sebelumnya

rian suprianto mengatakan...

ass...saya meminta ijin kepada pemilik blog ini untuk mengutip seluruh isi dari blog ini untuk postingan di blog saya,ya... untuk berjaga jaga kalau misalkan disekolah saya ada tugas dapat sewaktu waktu saya print tanpa harus mengunjungi blog anda karena saya mudah lupa alamat blog seseorang terima kasih

abinaya mengatakan...

Assalamualaikum Wr.Wb

saya pribadi sangat berterimakasih atas adanya naska tersebut krn menambah wa2san & sejarah islam krn saya pribadi menganut agama islam..semoga amalan anda mendapat ganjaran yg setimpal dri allah SWT....amin ya robal alamin

@wok mengatakan...

Allahumma Shalliala Syaidina Muhammad wa ala ali syaidina muhammad...ya Rasullulah engkau adalah panutan dan tauladan kami.. kerinduan kami tak terperih...air mata ini tak cukup untuk meluapkan kerinduan kami...salamun Qaulam mirrabbir rahim..

dian citra mengatakan...

ass...



memang maha besar engkau ya ALLAH...
bahkan engkau meninggalkan jejak-jejak cerita tentang nabi, untuk kita pelajari...
Subhanallah...



Wass...

hen_drie mengatakan...

saya sangat berterima kasih karena telah menampilkan hadis-hadis 25 nabi. yang insya allah bisa bermanfaat bagi saya dan bagi semua umat islam

hen_drie mengatakan...

saya sangat berterima kasih karena telah menampilkan hadis-hadis 25 nabi. yang insya allah bisa bermanfaat bagi saya dan bagi semua umat islam

ROHIS SMANSA mengatakan...

syukran katsiran...

Syarif hidayatuloh mengatakan...

Syukron,..
Alhamdulillah

Dark Vampire mengatakan...

Wah anak kecil melihat dirinya di bedah malaekat??

Mimpi kali yah si muhammad...
Dasar anak kecil!

itu aja bangga....!

Hmm.....

welcome mengatakan...

terima kasih atas artikelnya

welcome mengatakan...

http://yuli-suryanto.blogspot.com/
artikel yang menarik

welcome mengatakan...

http://yuli-suryanto.blogspot.com/
artikel yang menarik

dini mengatakan...

terima kasih atas postingnya ..
numpang copy yapp .. buat di baca2 . hho.!
makasi2,.
dini jd makin makin cinta sama Nabi Muhammad :)

Catatan Joewa mengatakan...

makasih ya dah posting kisah 25 nabi. lumayan buat belajar anakku.. Semoga amal Anda dicatat oleh Allah SWT

agung mengatakan...

Makasih atas infonya...,sangat bermanfaat buat saya. jangan lupa berkunjung ke web saya di www.nabimuhammad.info ya,,,makasih.

Nurida mengatakan...

assalamualaikum wbt..syukran kepada yang menulis kisah 25 Rasul ini..sangat membantu saya dalam mencari kisah-kisah para Rasul..:)

Masjid Agung Baitul Hikmah mengatakan...

ass...saya meminta ijin kepada pemilik blog ini untuk mengutip seluruh isi dari blog ini untuk postingan di blog saya,ya...trims smoga pemilik blog ini ber kenan
http://mbaitulhikmah.blogspot.com/

satrio(abu abdil muhsin) mengatakan...

bagus itu bisa menjadi dongeng untuk anak kecil.....syukran

sandi lebon mengatakan...

Allahumashali ala syaidinna Muhammad
Waala ali syaidinna Muhammad

sastro mengatakan...

ijin Copas Sob..!!! nuwun...

hasta karya mengatakan...

thx ya....bs buat tambahan ilmu...n smga bs meneladani dari kisah bliau
minta ijin copi kisah2nya...

hasta karya mengatakan...

thx ilmunya....
maaf ijin copy

SALSA MANDIRI mengatakan...

assalamu'alaikum wr.wb
terimah kasih atas pelajarannya semoga kita semua diakui oleh rosullullah sebagai ummatnya dan akan mendapatkan pertolongannya diakhir zaman amin ya rabbal 'alamin

fardan99_blogspot.com mengatakan...

ASS..WR..WB..
SUBHANALLAH,,,
SEMOGA KITA SMUA DPT MENGIKUTI JEJAK RASULULLAH SAW DLM MENEGAKAN AGAMA ALLAH SAW,,,,

AMIEN,,,,,

fardan99_blogspot.com mengatakan...

ASS..WR..WB..

SUBHANALLAH.....
SEMOGA KITA SMUA DAPAT MENGIKUTI JEJAK BAGINDA NABI BESAR MUHAMMAD SAW, DLM MENYIARKAN AGAMA KEBENARAN YAITU ISLAM,,,,,


ALLAHU AKBAR,,

astiyani slludhati mengatakan...

nabi muhammad idolaku

M. Faqih 'Aliyuddin S. mengatakan...

TERIMA KASIH TELAH MENAMPILKAN BEBERAPA KISAH2 NABI SAYA COPY PASTE Y.... TRIMZ.. WASSALAM.

qitthun mengatakan...

Ijin share Semua cerita nabi yaa,,
aaaaterimakasih banyak,,,

qitthun mengatakan...

Assalamu Alaikum Wr,Wb
Ijin shere semua cerita para NABI ya ,,
Terimakasih banyak,,,

rizkynurrohmat mengatakan...

Assalamualaikum...
Semoga Allah senantiasa meluruskan hati kita semua, terima kasih untuk penulis karena semua kisah ini tentu dicari umat muslim termasuk saya, karena kita mengharap ke surga tidak seperti orang kafir yang mengharap neraka.
Wassalam,
Idang Rohimat
Karawang.

dian production mengatakan...

assalammualaikum wr.wb bagus sekali penampilanya dari cerita itu

faifson ellyantha cyandya siagian mengatakan...

sungguh sangat berbeda isa dan muhammad.isa terkemuka di dunia dan akhirat.isa manusia suci.

azka ponkanny uprie mengatakan...

tak sabar ingin bertemu nabi muhammad saw...

Abu Hasans Khan mengatakan...

terimakasih kepada blogger yg telah rela menulis blog cerita nabi :) hope his blessing always be onto you :)

Raimay mengatakan...

Assalamu'alaikum Wr.Wb, terima kasih sudah bersedia shared info, postingan ini sangat membantu saya, semoga bermanfaat bagi kita semua umat islam. Ijin copas semua ya, mau saya pelajari, penasaran banget ma kisah" Nabi. Makasih ""

fitri pebryanti :) mengatakan...

assalamualaikum,saya ingin meminta ijin untuk mengcopy cerita kisah nabi muhammad saw di blog anda .terimaksih

syiar-muslim.blogspot.com mengatakan...

Assalamualaikum wr.wb
kami khaira ummah dari syiar-muslim.blogspot.com ingin meminta izin untuk meng-copy kisah-kisah para nabi untuk kami post dblog khaira ummah ,untuk media ta'lim ,dan Allah pasti akan mengganti dg pahala atas manfaat dan kebaikan tersebut

wassalamualaikum

nyko mengatakan...

mantaf ae.. Sbelumnya maaf q cm bz komen aja,postingan nie masih kurang lengkap msih byak yg blum di critain loch..

rachma azeya mengatakan...

Assalamu'alaikum Yaaa Rasulullah . assalamu'alaikim ya Habiballah.


i Love u nabi Muhammad. saw

rachma azeya mengatakan...

Assalamu'alaikum ya Rasullah
ya Habiballah ...

aku rindu Engkau nabi ku Muhammad .
smoga ALLAH mmprtemukan q dg Mu ya Rosul , d akherat nanti. ammiiinnn

Sofiah Najihah mengatakan...

Ilmu Allah itu kan harus dikongsi. Saya kongsi ya? Makasih.

yblumar mengatakan...

Alhamdullilah......ijinkan ke semua kisah para nabi saya paste.yaaa..!!
ibaratkan di dalam rumah kita harus tau dimana letak kamar tidur,k mandi,ruang tamu,r makan,dsbnya..
salam bahagia atas isi blognya.

Belajar Blog mengatakan...

Assalamu Alaikum....

Amien Amien YA ALLAH....

Terimakasih atas yang telah mempostingkan Artikel ini....
saya juga mohon izin untuk meng-copy artikel yang telah di posting...semoga bermanfaat bagi umat manusia....

Terimakasih....

Wassalamu Alaikum

Belajar Blog mengatakan...

Assalamu Alaikum Wr,Wb
Amien-Amien YA ALLAH

Terima kasih telah menampilkan kisah-kish para Nabi...
Saya meminta izin untuk mengutip cerita dari blog ini untuk arsip saya

Terima kasih

Wassalamu Alaikum Wr,Wb

M. Faqih 'Aliyuddin S. mengatakan...

trima ksih tlah menamplkan ksah2 pra nabi... bleh copy ya...

Tatik Ifta Farihah mengatakan...

Terima kasih banyak atas artikelnya...^_^

ben mengatakan...

maha besar allah

Mochamad Faishal Rasid mengatakan...

arigatou gozaimasu, saya sudah membaca semua cerita 25 Nabi di blog ini, Alhamdulillah menambah pengetahuan saya.
God bless you

edhocronos mengatakan...

saya mengucapkan banyak terima kasih atas ilmu yang bermanfaat...
mohon izin copas,,,
tks

Wihar Dodo mengatakan...

Salam...? mohon izin share yah ?

Wihar Dodo mengatakan...

Salam ? mohon izin share yah ?

onlyx-45 mengatakan...

Terima kasih atas artikelnya.
o iya selama saya jelajah mencari ilmu dengan blogwalking, menurut saya anda memiliki kelebihan tersendiri dari situs-situs lain dan jujur potensi anda juga sangat bagus, banyak juga ilmu yang saya pelajari disini jika ada waktu saya akan berkunjung lagi.

Salam damai dari onlyx-45

#Semoga sehat selalu :D

Meria Novayanti mengatakan...

Assalamu'alaikum Wr.Wb. Saya senang dengan blog nya. mohon ijin copas isinya ke blog saya. Semoga ilmu yang bermanfaat ini menjadi amal jariyah Saudara dan mendapat balasan terbaik dari Allah.

Mohamad Mohd Noor mengatakan...

Saya amat tertarik sekali dengan susunan ayat yang mudah dibaca semua kisah para Nabi dan amat mudah difahami kesemua kisah yang amat berharga ini. Izinkan saya untuk berkongsi buat simpanan dan bacaan di dalam Blog saya.
Semoga sdra beroleh rahmat selalu disisi Illahi.

Mohamad MN.

malik anjasmara mengatakan...

Assalamu'alaikum. smua kisah 25 nabi gue stuju bnget sperti yg aku ktahui. cuma ksah nabi isa yg kurang oke.. ada kesan kurang tegas...mungkin karena menyangkut unsur sara' ya... trim's

yoyodoank18 mengatakan...

terimakasih ya admin saya ijin share kisah 25 nabi nya. semoga bermanfaat bagi kita sekalian. amin ^_^

Princess Kawaii mengatakan...

Assalamualaikum
trimahkasih atas postingannya,
izin copas yah buat posting d blog saya :)

tiara alicia mengatakan...

Assalamualaiqum..
terima kasih kepada para sahabat yang menceritakan bagaimana kisah Rasulullah kita yang amat kita cintai....
andai saja cerita ini lengkap dengan dalil Al-qur'annya. pasti lebih indah..thx smuanya,
wassalam

mas ruri mengatakan...

asalamuallaikum,,,,,,
semoga rahmat dan hidayah di limpahkan kepada junjungan kita nabi mohammad saw,
puji sukur kepada alloh swt yang telah melimpahkan rahmat dan hidayah kepada kita semua kaum muslimin dan muslimat yang di rahmati alloh,,,, kepada segenap kru blog kisah 25 nabi, kami mengucapkan ribuan terimakasih atas segala usaha yang telah di lakukan sehingga kami bisa mengetahui kisah para nabi dengan lebih jelas dan mudah di pahami,,,, terimakasih karena telah memberi peluang kepada kami untuk lebih mengetahui kisah kisah para nabi dan rosull yang menjadi panutan kita sebagai umat islam,,,

terimakasih dan asalamuallaikum warohmatullohi wa barokatuh.

taufik januar mengatakan...

Assalamu'alaikum WR.WB, terimakasih postingannya, saya minta ijin copy paste semuanya, terimakasih, semoga menjadi amal bagi penulis dan kita semua yg membacanya. amin

Nur Muhammadpasha mengatakan...

izin coppas min. . .

pon irin mengatakan...

SEMOGA MENDAPAT RAHMAT SEKALIAN ALAM...........AMIN

Mul Telkom mengatakan...

Terima Kasih atas ilmu
salam mul ini blog saya http://bloganaklapulu.blogspot.com/

Warjono Ibnu Samsudin mengatakan...

Salam Untuk Akhyi, , ,
saya mau minta izin untuk posting seluruh isi blog ini di blog saya, supaya para santri bisa membaca kisah 25 nabi tanpa harus cari kemana-mana, , ,
dan saya juga tidak akan meninggalkan sumber postingan ini, , ,
syukron

Syukri mengatakan...

Alhamdulillah , dapat saya siapkan tugasan folio saya .

Semoga Allah mencucuri hidayah dan petunjuk dan afiat-Nya ke atas kamu , Ameen .

Jovie the edo mengatakan...

Sesungguhnya Allah selalu memudahkan kita untuk mengingat kembali akan masa-masa kenabian. Insya Allah dengan adanya Blog ini aku lebih meyakini iman ku kepada-Nya.. Begitu tergetarnya hati ini ketika aku baru membaca nabi kita yang pertama, orang tua kita yang pertama, Manusia yang pertama.. dan kau turunkan kepada kami pada zaman kesesatan hambaMu ya Allah seorang Nabi yang begitu penyayang kepad umatnya dan hamba-Mu.. ialah Muhammad SAW. sang pencerah walau kini namanya hanya ada di Hati Kami ya Allah.. Allahuma Sholi ala sayidina Muhammad wa ala alihi sayidina Muhammad..

Afdal Saja mengatakan...

assalamu 'alaikum wr,wb.....ijin numpang copy paste akhi

Remy Wahyu mengatakan...

assalamualaiku wr.wb ijin mengutip buat tugas agama

Ati Adiyati Arief mengatakan...

Syukron atas naskahnya
semoga bernilai pahala di sisi_Nya
amin... :)

Nuriska rimah mengatakan...

subhanallah.
indah sekali cerita dari nabi kita ini.
nabi muhammad saw.
semoga diantara kita sekalian bisa meniru mencontoh,bahkan semoga kita bisa mempraktekkan apa yg dilakkaan nabi muhammad beserta sifat-sifat nya.
amin ya robbal alamin.

TOTO SUSANTO mengatakan...

Anda orang pintar, dengan murah hati seperti ini, pahala pasti terus mengalir, Mohon ijin copy, buat anak - anak di kampung

Edy Ratman mengatakan...

Alhamdulillah terima kasih benget atas tulisannya sangat bermanfaat semoga menjadi amal jariah.Amiin. mohon ijin untuk disalin sebagai bahan dakwah.

Moh. Adriani mengatakan...

Terima kasih atas tulisannya yg sangat bermanfaat ini, semoga menjadi amal jariah. Amin. Mohon ijin untuk menyalin tulisan ini.

Adnan Fahlevi mengatakan...

Assalamualaikum..
mohon ijin copas, terima kasih semoga bermanfaat bagi siapa yang membacanya..
amiin..

Samsul Bahri mengatakan...

Alhamdulillah
Wahai Saudara-Saudaraku!
Apabila ada komentar miring tentang Nabi dan Rasul, janganlah dihiraukan, jangan didebat, karena orang yang demikian menunjukkan kedangkalan ilmu dan ketololan hidup. Hanya Allah lah pemilik kebenaran.
Allahumma shalli 'ala syaidina Muhammad.

Mentari Ku mengatakan...

Assalam Mu'alaikum saudara''ku

Fortunia Ryu mengatakan...

Terima kasih atas postingannya. saya ijin copas untuk tugas ya...

Rudi Suryadi mengatakan...

Alhamdulillah telah menemukan artikel yang sangat bagus,minta izin untuk mmengkopy.untuk diceritakan ke orang yang mau mengetahui kisahnya

Rudi Suryadi mengatakan...

Alhamdulillah telah menemukan artikel yang sangat bagus,minta izin untuk mmengkopy.untuk diceritakan ke orang yang mau mengetahui kisahnya

andry fratama mengatakan...

Allah maha besar ,,,,
Trimakasih
Sangat berguna dn bermanfaat bagi pembaca

Aloi Wilson mengatakan...

Maaf, utk pengetahuan ini bukan kisah DONGENG...terima kasih

Kucing Chrono mengatakan...

Assalamu Alaikum Wr,Wb
saya senang sekali karna dengan membaca blog ini saya menjadi lebih tau dan lebih taat kepada-mu ya ALLAH dan nabi besar kami Muhammad...

saipull ipull mengatakan...

Zazakallahu khoiran kasiro...atas muatan kisah2nya sangat bermampaat sekali mudah2an Allaoh mnjadikan suatu amal ibadah ..

aPLia_bELina mengatakan...

terimakasih buat postingan nya,,,
salam http://apliabelina.student.ipb.ac.id/

aPLia_bELina mengatakan...

terimakasih buat postingan nya,,,
salam http://apliabelina.student.ipb.ac.id/

witrin jayanti mengatakan...

terimakasih atas crta nya...
alangkah baik nya di perjelas dgn ayat" al quran dn hadisnya. juga crtakan mujizat nabi muhammad dn mngnai istrinya yg brnma aisyah...
algkh d prjelas crta. krna sy tggal di mayoritas nasrani di manado. tolong bantu perlengkap .

naki rohidayat mengatakan...

Minta ijin untuk mengopy semua artikel kisah 25 Nabi ya, untuk menambah ilmu terima kasih, salam

Jouvy Alif Pradewo mengatakan...

minta izin untuk mengopi 25 ceritanya yaa :) mau dibuatkan aplikasi nya, terimakasih :))

mohd shahrezzal azmel mengatakan...

terima kasih aku ucapkan kepada pemilik2 blogger dan juga pihak pihak yang turut terlibat dalam menceritakan kisah sejarah 25 para nabi,,,ianya amat berguna bagi ku untuk aku memperkuatkan dan memperkukuhkan kimanan dan ketakwaan ku kpd allah s.w.t maha pencipta sekalian alam,
terima kasih.
assalamualaikum,,,,

Wildan Muttaqin mengatakan...

Terimakasih, sangat menbantu. Insya Allah menjadi Jariyah... Saya gunakan untuk materi cerita di TPA. :) Billahi fii sabiilil Haq, Fastabiqul Khairaat...!!!

Mohd Suhaimi Mustafa mengatakan...

salam...mohon copy ya..mgo dpt phla drp Allah..

Imam Fahrudin mengatakan...

Terima kaasih banyak buat artikel nya, sangat bermanfaat.

safa laode mengatakan...

ASS
trima kasih atas penulis teks ini (kisah 25 nabi) walaupun yg ini belum lengkap tapi saya cukup puas dengan blog ini

Abdul Suud mengatakan...

Sholu 'ala muhammad

Abdul Suud mengatakan...

sholu ala muhammad

ahmad sutrisno mengatakan...

Ass.
mhon ijin untuk mengcopy terima kasih semoga Allah SWT. membalas kebaikan Sdra/i. terimakasih
waslm.

ahmad sutrisno mengatakan...

Ass.
mhon ijin untuk mengcopy terima kasih semoga Allah SWT. membalas kebaikan Sdra/i. terimakasih
waslm.

cakra media mengatakan...

keberkahan dan kebaikan semoga senantiasa menaungi kehidupan penulis dan pemilik blog ini .smg allah meeridloi anda ..mohon ijin copy dan share semua kisah para nabi ini,dan semoga ini semua bermanfaat bagi kita semua dan anak cucu kita semua aamiin..

Imam Fahrudin mengatakan...

Maha Besar Allah dengan segala firmannya yang telah mengutus Nabi Muhammad saw sebagai rahmatallil 'alamiin............

tri hariyanto santoso mengatakan...

Alhamdulillahirobbilalamiin